2012-10-02

Smaskig mat

Till lunch idag gjorde jag en slags improviserad gratäng. Igår tinade jag köttfärs för att jag tänkte göra köttfärsbiffar, vilket jag egentligen inte tycker om. Efter att ha läst en rätt bra artikel på aftonbladet.se om att bli min egen LCHF-expert, dvs. att ta reda på vad man tycker är gott och äta det och därmed inte ha problem med kosten, så tänkte jag dock om angående köttfärsen.

Så idag stekte jag den, kryddade ordentligt med salt, svartpeppar, chili, paprika och spiskummin. Sedan hällde jag över vispgrädde och lät det puttra lite medan jag kokade broccoli och blomkål nätt och jämt mjukt. I ugnsformen grundade jag med några skivor smör, sedan i med allt ihop, spridde ut det så det blev jämnt och fint. På med massor med riven ost och in i ugnen.

Det blev smaskigt. Nästa gång ska jag ha riven ost i köttfärsen med så att det blir lite trögflytande sås, men i övrigt var det perfekt. Jag åt så jag blev rejält mätt eftersom jag är inne på dag två med lågkolhydratskost och därmed sockersugen som sjutton.

Nu ikväll ugnsstekte jag kyckling som jag hade marinerat för ett par månader sen och sedan stoppat i frysen eftersom det aldrig blev grilltillfälle. Tog fram även det ur frysen igår så det tog bara 30 minuter i ugnen så var det klart. En stor burk med färdiglagad kyckling ligger nu i frysen, sparade bara precis så mycket att det räckte till kvällsmat. En rejäl klick beasås räckte för att göra det riktigt gott.

På det hela taget har dagen gått riktigt bra. Fortfarande ingen huvudvärk vilket förvånar mig. Tyvärr är jag fortfarande sjuk och har ont i halsen. Så det finns alla chanser för att tredje dagen kan bli tung. Men jag har köttfärsgratäng i kylen att äta imorgon och mina lågkolhydratsplättar med frysta hallon och extra smör till frukost att se fram emot till frukost.

Det går bra detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar