2021-02-06

Penicillin, bra eller dåligt?

 Jag fick penicillin mot en bihåleinflammation som vägrade ge upp på flera veckor. Så långt är det ju bra, för det är baske mig inte roligt med huvudvärk och svårt att sova. Däremot var ju bieffekten mindre bra. Under åren har jag så klart fått penicillin flera gånger, men denna gång fick jag så fruktansvärt ont i magen. Det blev värre för varje dos och de sista två dagarna på en sjudagarskur kunde jag inte sova eller äta som folk.

Inte helt otippat stod därför vågen still under lång tid, varken upp eller ner. Men jag höll ut, åt det jag skulle och verifierade med min lilla Ketonix att jag faktiskt gjorde ett bra jobb. Och äntligen, i torsdags började vågen vara på min sida igen. Tredje dagen på raken nu som jag ser ett litet minus på vågen. Totalt har jag snart gått ner 5 kg och motivationen är fortfarande på topp!

Det går att se, för mig i alla fall, lite skillnad också. Ansiktet har mindre fluff, det är en mindre dubbelhaka och jag är inte lika ballongformad kring magen. Självklart är det långt kvar, men sådana där små saker gör det ändå enklare att hålla i, att det går att se förändringar.

Fem kilo ner är ju ett delmål, det tar jag kanske redan imorgon. Därefter är det 5,4 kg till innan nästa delmål, under 90. Jag trodde ju för några veckor sedan att det skulle komma fortare än det gör, delmål två och ett av de största (för det är så rackarns länge sen vågen visade en åtta först) men jag är till skillnad från tidigare inte bitter. Nu är det ok att fortsätta tills det händer, oavsett.

Från och med nästa vecka ska jag äntligen lägga till mitt motionsmål i vardagen: minst 15 minuter på motionscykeln varje dag. Det blev uppskjutet på grund av bihålorna, men nu så!

Jag hoppas det ger kroppen lite skjuts i att bränna upp fettdepåer! Men just nu: SÅ HIMLA PEPP!

2021-01-21

Tre veckor imorgon

 Imorgon har jag kört tre veckor. Hittills har jag gått ner 4,1 kg, vilket jag tycker är superbra. Förra veckan stod jag still, sedan har jag försökt ändra på kosten så att det är mer fett och mindre protein och det verkar ha hjälpt! 

Ketonixen är trögstartad medan den initierar läsaren, men mätningen tar några sekunder och ger en bra indikation om var jag ligger. Och jag håller mig inom området "Optimal ketos" hela tiden och det är riktigt skönt att veta.

Motivationen är på topp och jag bara önskar att min inflammerade högerfot kunde ge upp och bli snäll så jag kan börja träna igen. Det skulle hjälpa viktnedgången på traven det med. Men, det är skönt att LCHF funkar utan motionering med. Även om jag önskar jag kunde ut och gå. Speciellt nu under vintern, jag älskar vinter och snö!

Men, nu kör jag bara vidare. 6,3 kg kvar till mitt första stora mål. Det tar jag i februari! (skrev hon kaxigt)

2021-01-16

Ny leksak!

För många år sedan köpte jag en mätare som mäter ketoner i blodet. Mycket bra för att se att jag äter rätt. Tyvärr är stickorna hutlöst dyra, 30:- styck ungefär. 

Så förra helgen bestämde jag mig, efter att ha velat fram och tillbaka i ett par års tid egentligen, för att köpa mig en Ketonix.

I torsdags fick jag hem den och igår, den skulle laddas i 12 timmar före användning, provade jag första gången. Värdet var 12, appen visade att jag var i optimal ketos. Vilket jag visste stämde eftersom jag samtidigt använde min sista keton-mätsticka till blodmätaren som visade att jag låg på 1.3 mmol/L. Analys från min sida,  12 är acceptabelt men det går att få högre värde, dvs bättre nivå på ketosen.

Igår åt jag betydligt mycket mer fett och rejält mindre protein (tack vare LCHF ischoklad), och dagens värde via Ketonix var 20. Lägger vi dessutom till att vågen stått still en vecka på veckoinvägningen igår, men sedan igår visade ner ett halvt kilo ner, så börjar jag fundera på om jag kanske helt enkelt äter för lite fett men för mycket protein. Så jag ska hålla koll på mina makron och se. 

Spännande fortsättning följer. 


2021-01-05

Nytt år, nya förutsättningar

 Förra året gick käpprätt åt helvete. Inte bara på grund covid-19, men också för att jag efter alla år i februari fick diagnosen celiaki. Inte överraskande egentligen, men sjukt irriterande eftersom det till stor del nog förklarat varför vissa symtom på min ledsjukdom varit så in i helskotta svårbehandlad. 

Efter två månader på glutenfri diet fick jag livet i stort sett tillbaka, smärtan i kroppen blev betydligt lägre och jag kunde äntligen se skillnaden mellan psoriasisartriten och annat. Det var tufft att få diagnosen och det var inte enkelt att anpassa en redan reducerad diet på grund av min matallergi till att dessutom gå över till glutenfritt. Jag tog beslutet att fokusera på en sak i taget och det blev ju så klart att fokusera på att lära mig hantera glutenfritt. Under hösten bestämde jag mig istället för att lägga upp en plan för kost som kunde fungera med både lågkolhydratskost (för att ytterligare minska inflammationer i kroppen och för att gå ner i vikt) och mina allergier och intoleranser. 

Jobbet tog väldigt mycket kraft under hösten så jag orkade inte göra allt och det fick till följd att jag inte förrän i december faktiskt kunde göra den här planen. Det är enkelt att starta något från första januari, så det är vad jag gjort.

Viktmässigt var 2020 ingen höjdare, men heller ingen katastrof. Jag låg kvar runt vikten jag pendlat kring, tyvärr (upp 0,4 kg sedan nyår 2020). Men tja, ingen hysterisk höjning heller, det får en ju vara glad över! 

En intressant sak jag fick tips om var att äta kiwis, för att få fart på tarmarna. Så, jag har börjat med det sedan ett par dagar tillbaka och hittills verkar det funka. 

I övrigt är målet att äta hyfsat lågkolhydrat, siktar på att vara under 50 gram varje dag, helst mindre. En kiwi är ca 14 gram bara den, så att komma under 20 blir tufft per dag, men kanske 30 är görbart? Jag har inte börjat registrera allt jag äter utan försöker bara hålla mig till saker som ligger under 5% kolhydratsinnehåll, den generella riktlinjen. 

Så här på femte dagen har de värsta av övergångsproblemen lagt sig, det är mest sömnen som fortfarande är lite orolig. Huvudvärken gav sig igår, dag fyra och hittills verkar det funka bra för kroppen i övrigt. Jag har svårt att dricka tillräckligt, skulle vilja komma upp i tre liter per dag, men hittills har jag landat runt 2,5 liter, vilket ändå inte är dåligt. 

Ett motto för året kommer vara "good enough". Så länge jag gör hyfsat rätt och det funkar, så ska jag arbeta mentalt på att vara nöjd med det. Inte min bästa gren så det kommer bli en del jobb på den fronten.

Det enda som jag inte riktigt har kunnat realisera än är min plan om att börja motionera igen. Jag hade en riktigt bra period under slutet av 2019 och fram till slutet på maj 2020 där jag gick ut och gick minst 30, men vanligen 60 minuter varje dag, plus att jag tränade på gym minst två dagar i veckan innan covid slog till. Promenaderna tog abrupt slut med en inflammation i ena fotens senfästen, som inte gått att få bukt med ens med kortisoninjektion. Reumatologmottagningen ska försöka gå till botten med problematiken, har en ny tid för ultraljud bokad, men jag har accepterat att jag behöver hitta alternativ.

Ett sådant är motionscykeln, för hittills verkar cyklandet fungera för foten. Så, nu när övergångsbesvären gett med sig efter kostomläggningen, ska jag så snart ultraljud och ev. ny kortisoninjektion i foten, även lägga till minst 15 minuter på motionscykel varje dag. Målet är att trappa upp från 15 minuter, men en kvart om dagen kommer vara "good enough".

På fredag har det gått en vecka, då får vi se vad vågen säger!

2019-10-28

Plötsligt händer det

7/10 i år,  för exakt tre veckor sedan alltså,  tog jag ett ordentligt nytag.

Idag visade vågen -5.1 kg! Jag är inne i ketos och går stadigt ner 0.3 kg/dag. Känns oerhört härligt att dels ha motivationen att hålla i OCH att se resultatet. Fortsätter jag så här har jag gått ner 10 kg om tre veckor, vilket är mitt första stora delmål! Det ska jag klara!

2019-02-17

Hunger!

Jag brukar aldrig vara hungrig när jag vaknar. Istället brukar jag må lätt illa. Brukar alltid ta frukost med till jobbet,  glömde till och med att äta den där.

Sedan en vecka tillbaka äter jag frukost hemma innan jag åker till jobbet. Sedan en månad tillbaka äter jag dessutom havregrynsgröt varje morgon.

Och det fantastiska har hänt: jag är hungrig när jag vaknar nu! Det är väldigt svårt att förklara hur glad jag blir för det. Men för mig indikerar det att min ämnesomsättning kravlat sig upp från den källare den verkar gömt sig i de senaste åren!

Tack vare gröten har jag dessutom vansinnigt mycket mindre problem med tarmrörelse med.

Så jag sitter här,  njuter av att ha ätit gröt och ändå vara lite hungrig så att det könet bli lätt att äta upp äggen med. Har jag lyckats ta mig ur "vill inte äta"-träsket? Vi får väl se! :)

2019-02-03

Jag håller i!

Det går vansinnigt trögt, men det går neråt. Och det är ju ändå i slutänden huvudsaken!

Jag har åstadkommit en hel del:


  • Köpt två timmar i veckan i sex månader framåt med en riktigt bra personlig tränare på gymmet
  • Köpt ett par riktigt bra vandringskängor
  • Tränat minst två gånger i veckan på gym (siktar på tre gånger i veckan som mål)
  • Gått minst en gång i veckan (även om jag vill gå tre gånger i veckan), minst 30 minuter
  • Äter 1300 kcal varje dag. 
Sanningen att säga är väl kalorierna det jag har problem med, det har hänt flera gånger varje vecka att jag knappt kommer över 1100 kcal. Men jag jobbar stenhårt på att äta ordentligt, tre gånger om dagen. Och DET går bra!

Hittills har jag gått ner 3,7 kg sedan nyår. Jag tycker det är för lite, samtidigt så sägs det ju att en ska räkna med 0,5 kg per vecka och i så fall ligger jag ju i fas.

Igår var jag dessutom ute och gick med två kollegor och vi gick genom massor med snö. Så vi tog oss 6 km fast på knappt under 2 timmar. Mina ben var helt färdiga när jag kom hem, men det var inga problem att gå. Om jag inte behöver pulsa fram skulle jag nog utan problem kunna gå mer än en mil, vilket känns sjukt bra med tanke på hur trasig jag varit. Cellgifterna må vara jobbiga ur biverkningssynpunkt, men de funkar ju mot min eländiga sjukdom så jag tycker ändå det är bra!

2019-01-21

Tre veckor in på nya året

Vid nyår var jag äntligen tillräckligt frisk för att ta tag i mig själv. Så jag började träna på gym igen, efter uppehållet pga sjukdom och elände.

Dessutom återupptog jag planen att äta tre gånger om dagen och minst 1300 kcal per dag. Helst också under 50 gram kolhydrater varje dag med, men det är ett sekundärt mål.

Efter tre veckor har jag gått ner 3.3 kg och hållit kaloriintaget minst 5 dagar i veckan. Två gånger har det blivit mer, flera dagar betydligt mindre. Men jag äter och tränar och det känns bra!

Just nu är jag helt enkelt sjukt nöjd med mig själv och det jag åstadkommit hittills. Och fortsätter åstadkomma! Hurra!

2018-05-10

Trög, trögare, trögast

En månad nu och jag har gått ner ett kilo totalt. Snacka om platå. Frustrationen gör sig påmind och motivationen krymper.

På jobbet igår, efter att behöva jobba över, var jag hungrig och less. Men jag blev stolt över mig själv när jag tog min mugg te och struntade i chokladbollarna, chokladen och allt godis som finns att köpa i kiosken där kaffeautomaten står! Väl hemma åt jag istället tröstmat i form av ägg och bacon. Mycket bättre mat! :)

Igår morse, efter att ha ätit annan frukost än hallon, yoghurt och keso i två dagar, var jag tillbaka nere på lägsta vikten sedan flera år. Och i imorse faktiskt ytterligare ett hekto ner. För mig är varje hekto ner just nu en seger, så WOHOO!!!

Frukost idag blir två kokta ägg med lite räksallad till. Och te så klart,  vad gjorde jag utan te?

2018-04-29

Fortfarande trögt, men neråt i alla fall!

Jag tror att jag legat för högt på kolhydratsintaget under de senaste veckorna. Eller,  ja. Någon dag mitt i en annars bra vecka har jag hamnat på 30-40 gram kolhydrater på en dag.  Vilket sabbat min ketos, vilket så klart gjort att vågen stått still eller rört sig saaaaaaakta neråt.

Så,  en av sakerna jag gjort annorlunda den senaste veckan är just att hålla extra koll på just kolhydraterna. Sett till att jag legat på max 20 gram per dag. Gärna mindre.

Och imorse visade min lilla mätare att jag ligger på 1.2 mmol/L ketoner, jämfört med 0.4 för ett par veckor sedan. Fortfarande inte inom optimal ketos-området (1.5-3), men det kommer!

Mina tarmar har fortfarande inte gett med sig riktigt,  så jag ska försöka låta bli mjölkprodukter under veckan som kommer, se om det hjälper. Det kan hjälpa vikten med så jag ser sett som dubbel vinst om det fungerar.

I övrigt behöver jag träna. Så, ska se om  jag kan börja cykla till jobbet kanske. Det är nästan 1,5 mil enkel resa,  så kanske ska mjukstarta med att cykla varje dag fast efter jobbet istället.

I vilket fall. 1.1 kg kvar till nästa delmål. Skulle vara gött att klara det till nästa vecka!