2011-03-17

Idiotiska läkare

Jag var ju till doktorn igår för att se om jag kan få någon hjälp. Men se nähä, det gick ju inte. För egentligen är det ju sååå enkelt: "kalorier in och kalorier ut". Dumma, envisa idioter!


Mina besvär beskrev jag så här:
  • sover som en kratta
  • kan hålla vikten om jag äter väldigt lite (1100-1300 kcal/dag), går upp om jag äter över 1300 kcal, verkar inte få bort övervikten alls (jag bortsåg från lågkolhydratskosten då)
  • har mens 2,5 vecka av 4 
  • har ett alldeles för lågt libido. 
 Döm om min förvåning när denna unga, kvinnliga ST-läkare tyckte att "jaja, men det där löser sig ju när du börjar motionera mer". Hon erkände att det kunde vara svårt iom med min sjukdom men att jag ju borde försöka. Jag satt häpen några sekunder, sedan frågade jag:

"Du menar alltså att min mens kommer skärpa sig och sexlusten kommer tillbaka om jag börjar motionera"?

Då blev hon generad och stammade lite "öh, nääää". Hon frågade om jag varit till gynekolog, jag förklarade att jag behövde en remiss från en läkare på vårdcentralen och att jag ju därför tog upp detta med henne där och då. DÅ fattade hon galoppen och skrev en remiss åt mig till Familjeplaneringsenheten, som tydligen var stället att gå till för sådana här saker.

Med tanke på att jag faktiskt vet nu att bara jag drar ner på kolhydraterna ordentligt så reagerar kroppen med att bränna fett så är det ju mindre problem detta med vikten. Faktum är att jag konstaterat att mindre kolhydrater också kommit bra tillrätta (verkar det som) med min sömn med! Så just nu hoppas jag att få hjälp med resten och kanske hör det egentligen också ihop med hormonknas i kroppen som kan rättas till om man tar bort giftet i maten, kolhydraterna.

Igår mådde jag ju knas och skakade i hela kroppen när jag vaknade. Så igår såg jag till att äta lite korv på kvällen trots att jag inte var hungrig vilket verkar klarat biffen. Nu på morgonen mår jag kalasbra, känner mig utvilad (första gången på jag vet inte hur länge faktiskt, säkerligen ett år) och vågen visade ytterligare 0,5 kg ner. Summa summarum är jag glad och nöjd! -2,5 kg sedan i måndags! Det halva kilot tolkar jag som att det förutom en hel del vatten nu också faktiskt försvinner fett, minns förut att jag låt på ungefär 0,3 kg per dag när jag var i ketos.

Hurra för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar