2016-01-07

Första veckan, sjunde dagen

Det tog fyra dagar, plågsamma, jobbiga dagar, innan de värsta omställningsproblemen försvann. Kroppen skakade, jag mådde illa och kände mig svimfärdig. Men i tisdags vände det och jag blev sugen på att faktiskt laga mat och äta den. Nu har jag istället ett annat problem och det är rastlöshet som får till följd att det tar lång tid för mig att somna. Säkert 15 minuter istället för som vanligt, inom en minut. Men i sammanhanget är det småpotatis så jag klagar verkligen inte!

En sak till jag inte klagar på är att jag hittills gått ner 3,5 kg. Nu vet jag inte hur mycket av det som försvann över jul (jag gissar inte såå mycket, va?) eftersom jag vägde mig innan jul och inte när jag startade, men egentligen spelar det mindre roll i min värld faktiskt. Istället glädjs jag åt resultatet och fokuserar på att bibehålla motivation och positiv inställning.

Det finns en sak som jag kostmässigt (i tankarna i alla fall) ändrat på denna gång. Kanske borde jag säga att jag gått tillbaka till ursprunget. Första gången jag provade LCHF så körde jag "nybörjartricket" att äta vad jag ville och så mycket jag ville så länge det var max 5% kolhydrater i maten jag åt. Sedan när jag blev mer avancerad började jag räkna antalet gram kolhydrater. Jag tror faktiskt det var dumt gjort av mig, för jag fokuserade alldeles för mycket på maten istället för att fokusera på att hålla i kosten. Så nu har jag gått tillbaka till att göra som jag gjorde som nybörjare med denna kosthållning. Jag struntar högaktningsfullt i hur många kalorier, gram kolhydrater, fett eller proteiner jag får i mig, så länge vågen visar att jag gör rätt. Skulle det plana ut, ja då får jag väl logga allt jag äter och sedan korrigera mig. Men just nu kör jag så här och hittills känns det helt rätt och faktiskt lätt!

Ja, jag säger lätt, för förut har det varit tufft att hålla kosten när alla andra hemma ätit annorlunda, när det funnits kakor och godis etc hemma. Men denna veckan, trots samma utmaningar, har det varit mycket lättare. Så jag är positiv och nöjd med vecka som gått hittills! Det går BRA NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar