2011-01-12

Besöket hos dietisten

I måndags var jag så till dietisten för att, från början för att reda ut vad jag äter fel eftersom jag ju enligt läkaren måste äta fel/mer än jag borde eftersom jag gått upp i vikt. Men det tror jag ju inte på själv eftersom jag vet vad jag äter. Så istället använde jag tiden i måndags till att få hjälp med vad jag ska äta för att få i mig det jag behöver.

Tyvärr var besöket en besvikelse. Det jag själv kommit fram till var det bästa hon kunde komma på, hon tyckte jag hade gjort mycket bra arbete själv med att forska efter mat, nickelinnehåll och allt. Till skillnad från läkaren tyckte hon också att det var förståeligt att jag ville hålla mig borta från kolhydrater för ledsjukdomens skull. Så jag fick inte skäll för det heller.

Inget kom egentligen ut av det hela. Jag fick bekräftelse på att jag är rätt ute, har rätt tänk och så vidare. I övrigt är jag på egen hand. Nå, hon ville att jag skulle skicka in två dagars "typiska måltider" för att göra en mer konkret analys av mineraler och vitaminer etc. Så det ska jag göra, innan nästa träff.

Det hon tyckte jag skulle tänka på var att om det nu är som jag själv tror, att stress har gjort vikten knasig, så tar det ett bra tag innan det släpper. Att jag fått stopp på viktuppgången tyckte hon var alldeles strålande men hon varnade för att inte ha för bråttom med viktnedgången för den kommer, bara jag fortsätter äta som jag gör.

Så det är vad jag ska göra nu. Äta som jag gjort länge och inte stressa över vikten. Förr eller senare går det neråt, gäller att bara hålla i och inte tappa fokus:

Jag äter som jag gör för att kroppen ska må bra och jag ska slippa fler anafylatiska chocker pga allergin. Punkt! Allt annat, som viktminskningen, kommer vara en bonus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar