2024-08-24

Milstolpe nådd!

Det har gått trögt under augusti med vikten, men jag nådde i alla fall en stor milstolpe, nämligen under 100 kg igen. HÄRLIGT att se en nia först på vågen igen. Det betyder också att jag gått ner 11 kg hittills. 

I juni gjorde jag ju en fastehärmande diet i fem dagar, som lurade kroppen att jag fastade fast utan att jag behövde svälta ihjäl av att inte äta under flera dagar. De fem dagarna kickade ju igång kroppen på ett fantastiskt sätt. Experterna rekommenderar att denna femdagars fastehärmande diet upprepas åtminstone varannan månad, det går att köra en gång i månaden med om du önskar. Så något sent, 2,5 månad senare, har jag påbörjat en ny FHD-period. Dels gör jag det för att det uppenbarligen hjälpte kroppen att kalibrera hormonnivåerna i kroppen så att jag äntligen börjat gå ner av att äta med kaloriunderskott och då är det bra att knuffa lite på kroppen igen nu när jag märker att det börjat bli trögt igen. Men också för att det är en enorm kick att få lite extraskjuts med viktnedgången. 

Så jag har klurat lite på vad jag skulle vilja ge mig själv som belöningar under viktnedgången och jag har kommit på tre saker:

  1. Jag ska ha ett "-20 kg" kalas i vinter
  2. När jag gått ner 30 kg ska jag ge mig själv en tandblekning i present
  3. Jag har skaffat en Sellpypåse, där jag kommer lägga de kläder jag krymper ur och när den är full ska den skickas in.
Som synes handlar det inte alls om mat, för min viktnedgång handlar inte om att jag inte får äta det jag vill. Så varför tänka att "när jag gått ner si och så får jag unna mig" när jag kan göra det när som helst? :) Det handlar om måtta och jag håller kalorierna nere med ätfönster, 16:8. Det är väldigt effektivt, nu när kroppen fattat att det är ok att ta av reserverna.

Nej, istället handlar det om saker som får mig att må bra. Ett kalas tillsammans med vänner, det är roligt och kommer ge mig energi.

Tandblekningen är mer för att jag ändå är 50+ och därmed är tänderna gula. Det är inte snyggt, helt enkelt. Så, jag gör en grej av det!

Och Sellpypåsen, att få lägga ner kläder i den kommer vara bättre dopaminskapande än något annat!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar