2015-04-15

Stått stilla trots rätt dålig kosthållning

Det är bara att konstatera att jag inte kan kombinera psykisk ohälsa med att förbättra den fysiska. Under februari och mars har det varit bedrövligt illa på jobbet, vilket kulminerade i ett migränanfall på grund av stress. Då insåg jag att det var 15 år sedan sist, 15 år där jag lyckats hålla stress borta. Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att det nuvarande konsultuppdraget inte är hållbart längre. Min chef, säljaren, kollegor... alla håller med mig och jag känner inte att jag "ger upp för lätt" denna gången.

Så, förra veckan sades mitt konsultkontrakt upp mot kund och jag fick samtidigt besked om att jag fått ett annat, potentiellt betydligt bättre uppdrag hos en helt annan kund. När allt detta hade landat, det tog två dagar innan det sjönk in, så insåg jag att jag kunde ta tag i vikten igen. Lördag var nystartskottet för en betydligt mer strikt kost. Jag har inte vägt mig på två månader men jag vägde mig i fredags kväll och vikten var ungefär den samma som förut. Ett kilo mer bara och det deppar jag inte alls över.

Men nu är det motiverat att hålla i detta så länge det går. Så jag kommer inte räkna kolhydrater, bara se till att äta saker med max 5% kolhydrater i. Det är enklare så, blir mindre press och så kommer det nog vara enklare att hålla i det.

Lördagen körde jag dessutom en fastedag. Jag åt ingenting förrän på kvällen. Först för att jag inte var hungrig, sedan som ett litet test. Det visade sig att genom att göra 18 timmars uppehåll mellan intag av måltider både lördag och söndag, fick jag INGA övergångsbesvär alls. Ingen huvudvärk alls, ingen ökad hunger och framför allt inget sug. Överraskande men bra.

På måndagen gick jag till gymmet, kände ingen nämnvärd skillnad i orken faktiskt. Igår tisdag på morgonen kollade jag blodketoner med min fina lilla mätare. 0,8 visade den då. Imorse var det 1.5 och alltså har jag nått en bra balans. Imorgon ska jag till gymmet igen och vi får väl se hur det känns då.

Tidigare har jag grubblat mycket över frukost men nu tre dagar har jag kört lchf-smoothie. Tyvärr tycker jag kokosfett är så himla äckligt och det "smak- och luktfria" jag köpt både luktar och smakar kokos. Så jag köpte fil idag att ha tillsammans med lite frön, för att varva. Måste bara hitta ett fett-alternativ till kokosfettet i smoothies också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar